Jak nowy system wartości wpłynął na elastyczność firmyFirma produkująca konstrukcje i urządzenia mechaniczne. Na rynku od 25 lat. Zaczynała jako kilkuosobowe biuro konstrukcyjne obecnie zatrudnia 250 osób i produkuje głównie pod zamówienia z rynku zagranicznego.
wprowadzenie
Kiedy pierwszy raz mówimy o zarządzaniu przez wartości (ZPW) zazwyczaj widzimy w oczach rozmówcy duże zdziwienie i zaskoczenie. Niewielu menedżerów wcześniej słyszało o tej metodzie zarządzania. Dlatego niełatwo nam czasem wytłumaczyć jak pod wpływem wybranych przez pracowników firmy hierarchii wartości, zmienia się kultura pracy i realizacja zadań.
wyzwanie
Rozmowa z zarządzającymi wskazywała, że na pewnym etapie rozwoju firmy do dobrego zarządzania nie wystarczy już charyzmatyczny lider. Przychodzi jednak moment kiedy liderowi brakuje czasu by być wszędzie i usunąć na czas drobne nieprawidłowości, które jak małe kamyki uruchamiają lawiny problemów. Taka sytuacja tworzy barierę rozwoju i rodzi niepotrzebne dodatkowe koszty jakie ponosi firma.
Kiedy w firmie jest już kilku menadżerów to każdy z nich uważa, że osiągnie lepsze wyniki na tle pozostałych, wprowadzając swój indywidualny system wartości do zarządzania zespołem. Tolerowanie takiego zachowania prowadzi do powstania silosów w strukturze. To z kolei zaburza płynne budowanie wartości dla klienta z powodu niezsynchronizowania pomiędzy działami.
Ken Blanchard doskonale opisał to w swojej książce „Zarządzanie przez wartości”. Pokazuje w niej, jak wspólne ustalenie hierarchii wartości jakimi powinna kierować się firma polaryzuje i synchronizuje działania. Dzięki zarządzaniu przez wartości ZPW, budowanie wartości dla klienta staje wspólnym działaniem całego zespołu bez względu na to w jakim dziale realizują tę wartość.
rozwiązanie
Początkiem każdego projektu jest pokazanie, że co trzy lata powstaje Raport z badania wartości który w 2013 objął 13 krajów, takich jak: Austria, Finlandia, Francja, Niemcy, Włochy, Holandia, Norwegia, Polska, Hiszpania, Wielka Brytania, USA oraz po raz pierwszy Australia i Szwajcaria. W trakcie badania analizie poddano 4348 przedsiębiorstw i uzyskano listę aż 23 tyś różnych wartości które następnie pogrupowano w hierarchię.
Następnie na przygotowanych arkuszach, gdzie znajduje się jako podpowiedź ok 100 wcześniej wybieranych przez pracowników innych firm system wartości, pracownicy firmy w której realizujemy projekt wybierają swoje wartości, którymi chcieliby kierować się w pracy.
Ważnym elementem jest ustalenie kontekstu w jakim wybrany system wartości ma obowiązywać. Najczęściej jest to kontekst klienta, pracownika, właściciela i procesów.
Ostatecznie po uzgodnieniu hierarchii wartości pomiędzy pracownikami, menedżerami i zarządzającymi, stają się one obowiązujące i wykonujemy pierwszy pomiar poziomu, na jakim są one obecnie w firmie realizowane.
W trakcie realizacji tego projektu pracownicy firmy wybrali wartości takie jak:
- Efektywność,
- Terminowość,
- Elastyczność,
- Zaufanie,
- Samodoskonalenie i kilka innych
Ustalono, że przyjęte wartości w firmie są obowiązujące wszystkich pracowników i zarządzających. Od następnego miesiąca firma będzie się nimi kierowała w swojej działalności wewnętrznej i zewnętrznej.
rezultaty
Po ok 6 miesiącach, pracownicy dostrzegli zmiany
- wzrost terminowości realizowania zleceń o 24%
- wzrost ilości przyjętych zamówień o 15%
- wzrost obrotów o 12%
okazało się, że wcześniej brak elastyczności był największą przeszkodą w ich rozwoju