Jak nowy system wartości wpłynął na elastyczność firmyFirma produkująca konstrukcje i urządzenia mechaniczne. Na rynku od 25 lat. Zaczynała jako kilkuosobowe biuro konstrukcyjne obecnie zatrudnia 250 osób i produkuje głównie pod zamówienia z rynku zagranicznego.

wprowadzenie

Kiedy pierwszy raz mówimy o zarządzaniu przez wartości (ZPW) zazwyczaj widzimy w oczach rozmówcy duże zdziwienie i zaskoczenie. Niewielu menedżerów wcześniej słyszało o tej metodzie zarządzania. Dlatego niełatwo nam czasem wytłumaczyć jak pod wpływem wybranych przez pracowników firmy hierarchii wartości, zmienia się kultura pracy i realizacja zadań.

wyzwanie

Rozmowa z zarządzającymi wskazywała, że na pewnym etapie rozwoju firmy do dobrego zarządzania nie wystarczy już charyzmatyczny lider. Przychodzi jednak moment kiedy liderowi brakuje czasu by być wszędzie i usunąć na czas drobne nieprawidłowości, które jak małe kamyki uruchamiają lawiny problemów. Taka sytuacja tworzy barierę rozwoju i rodzi niepotrzebne dodatkowe koszty jakie ponosi firma.

Kiedy w firmie jest już kilku menadżerów to każdy z nich uważa, że osiągnie lepsze wyniki na tle pozostałych, wprowadzając swój indywidualny system wartości do zarządzania zespołem. Tolerowanie takiego zachowania prowadzi do powstania silosów w strukturze. To z kolei zaburza płynne budowanie wartości dla klienta z powodu niezsynchronizowania pomiędzy działami.

Ken Blanchard doskonale opisał to w swojej książce „Zarządzanie przez wartości”. Pokazuje w niej, jak wspólne ustalenie hierarchii wartości jakimi powinna kierować się firma polaryzuje i synchronizuje działania. Dzięki zarządzaniu przez wartości ZPW, budowanie wartości dla klienta staje wspólnym działaniem całego zespołu bez względu na to w jakim dziale realizują tę wartość.

rozwiązanie

Początkiem każdego projektu jest pokazanie, że co trzy lata powstaje Raport z badania wartości który w  2013  objął 13  krajów,  takich  jak: Austria, Finlandia, Francja, Niemcy, Włochy, Holandia, Norwegia, Polska, Hiszpania, Wielka  Brytania, USA oraz po raz pierwszy Australia i Szwajcaria.  W trakcie badania analizie poddano 4348 przedsiębiorstw i uzyskano listę aż 23 tyś różnych wartości które następnie pogrupowano w hierarchię.

Następnie na przygotowanych arkuszach, gdzie znajduje się jako podpowiedź ok 100 wcześniej  wybieranych przez pracowników innych firm system wartości, pracownicy firmy w której realizujemy projekt wybierają swoje wartości, którymi chcieliby kierować się w pracy.

Ważnym elementem jest ustalenie kontekstu w jakim wybrany system wartości ma obowiązywać. Najczęściej jest to kontekst klienta, pracownika, właściciela i procesów.

Ostatecznie po uzgodnieniu hierarchii wartości pomiędzy pracownikami, menedżerami i zarządzającymi, stają się one obowiązujące i wykonujemy pierwszy pomiar poziomu, na jakim są one obecnie w firmie realizowane.

W trakcie realizacji tego projektu pracownicy firmy wybrali wartości takie jak:

  • Efektywność,
  • Terminowość,
  • Elastyczność,
  • Zaufanie,
  • Samodoskonalenie i kilka innych

Ustalono, że przyjęte wartości w firmie są obowiązujące wszystkich pracowników i zarządzających. Od następnego miesiąca firma będzie się nimi kierowała w swojej działalności wewnętrznej i zewnętrznej.

rezultaty

Po ok 6 miesiącach, pracownicy dostrzegli zmiany

  • wzrost terminowości realizowania zleceń o 24%
  • wzrost ilości przyjętych zamówień o 15%
  • wzrost obrotów o 12%

okazało się, że wcześniej brak elastyczności był największą przeszkodą w ich rozwoju

Twoja firma może odnosić większe sukcesy.

Poproś o rozmowę z konsultantem prowadzącym projekt. Porozmawiacie o rozwiązaniach dla Twojej firmy.
To nic nie kosztuje.
Z powodu RODO przejdź teraz do formularza

Pewnego dnia zastałem na swoim biurku kartkę na której był list od pracowników następującej treści. Drogi Szefie, kilka miesięcy temu zostałeś kierownikiem naszego działu. Doceniamy Twój awans ale oczekujemy że zrobisz badanie poziomu swoich kompetencji menedżerskich i uzupełnisz luki byśmy wszyscy mogli cieszyć się sukcesem. Nie sądzisz że czas już to zrobić ?

Rafał Zelazny
Kierownik serwisu, Firma usługowa

Po raz pierwszy zobaczyłam jak wysoko mnie oceniają podwładni i przełożeni, to miłe zaskoczenie. Liczę na awans bo przecież mam obiektywne dowody że powinnam go otrzymać. Chętnie dalej będę rozwijała siebie i firmę…

Anna Zajda
Kierownik działu marketingu., Firma handlowa

Twoja firma może odnosić większe sukcesy.

Umów rozmowę z konsultantem prowadzącym projekt. Porozmawiacie bez zobowiązań o rozwiązaniach dla twojej firmy. To nic nie kosztuje.