Menedżer Ekspert – szkolenieRozwój kluczowych kompetencji menedżera
„Program Menedżer Ekspert” to unikalny program rozwoju osobistego przygotowany na potrzeby małych i średnich firm (MŚP). Stworzony przez ekspertów Alnair na podstawie doświadczeń w pracy z wieloma menedżerami i wiedzy o wyzwaniach, przed jakimi stoją. Opracowany na podstawie wyników badania 480 menedżerów pracujących w polskich firmach – menedżerowie ci wybrali 10 kluczowych kompetencji będących podstawą Programu.
Cel programu
Szybkie poprawienie posiadanego poziomu kompetencji i właściwe wykorzystanie osobistych atutów menedżera w zarządzaniu organizacją.
W wielu przypadkach menedżerowie posługują się kompetencjami w sposób intuicyjny dzięki predyspozycjom do zarządzania. Jednak we współczesnym biznesie najczęściej to nie wystarcza.
Kluczowe kompetencje występują u menedżerów na różnym poziomie. Program „Menedżer Ekspert” pozwala – po zbadaniu jaki jest poziom kluczowych kompetencji menedżera – zmienić ich oczekiwany poziomu kompetencji u kierowników i dyrektorów pracujących w firmie.
Uświadomienie menedżerom posiadanego poziomu kompetencji pozwoliło im na ich szybkie poprawienie i właściwe wykorzystanie osobistych atutów menedżera w zarządzaniu produkcją.
Efekty szkolenia
Szkolenie „Menedżer Ekspert” wyposaża uczestników w wiedzę i umiejętności pozwalające na wzrost efektywności zarządzania organizacją przez podniesienie jakości kluczowych kompetencji koniecznych do prawidłowego kierowania procesami
Te kompetencje menedżera to: organizacja i planowanie, kierowanie innymi, komunikatywność, ocena i rozwój podwładnych, delegowanie, orientacja na klienta, podejmowanie decyzji, dążenie do rezultatów, motywowanie, myślenie strategiczne.
Stosowane metody szkoleniowe:
- Wykład – wprowadzenie do omawianego zagadnienia.
- Dyskusje moderowane – uczestnicy pracują na przykładach z własnego doświadczenia. W efekcie poznają i doskonalą nowe metody postępowania.
- Zadania i prace zespołowe – uczestnicy rozwiązują zadania zespołowo,
- Rozwiązania realnych przypadków firmy – umożliwiają uczestnikom analizę własnych doświadczeń wynikających ze stosowanych praktyk na co dzień w firmie oraz wyciągnięcie wniosków będących podstawą nabywania nowych kompetencji.
Moduł wstępny. Współczesne przywództwo
- Rola menedżera we współczesnym świecie biznesu
- Budowanie relacji i współodpowiedzialności
- Jak pracować nad zaangażowaniem ludzi czyli zarządzanie przez zangażowanie
- Sposoby indywidualnego rozwoju kompetencji
- Co masz do dyspozycji? Narzędzia menedżera
Program zbudowany jest z 10 modułów, każdy moduł odnosi się do 1 kompetencji. Szkolenie obejmuje 5 dni szkoleniowych (moduł wstępny i 4 moduły wybrane przez uczestnika). Każdy moduł realizowany jest w ciągu jednego dnia szkoleniowego (8 godzin lekcyjnych).
Moduł 1. Organizacja i planowanie
- Priorytety własne a otoczenie. Metody ich wyznaczania
- Funkcja planowania i kontrolowania a utrzymanie relacji między pracownikami
- Budowanie i komunikowanie celów i zadań
- Zapewnienie zasobów do realizacji zadań
Moduł 2. Kierowanie innymi
- Komunikacja w zespole (pionowa i pozioma)
- Rozliczanie zespołu/pracownika z postawionych zadań
- Rozwój zespołu poprzez codzienną ocenę
- Podnoszenie kompetencji zespołu
Moduł 3. Komunikatywność
- Konflikt w zespole i zapobieganie sytuacjom konfliktowym
- Modele komunikacyjne
- Style komunikacji i ich implikacje
- Jak tworzyć pozytywne sprzężenie zwrotne
- Sposoby udzielania informacji zwrotnej (informacja pozytywna czy bezstronna)
- Informacja zwrotna – język i emocje
Moduł 4. Ocena i rozwój podwładnych
- Rozwój kompetencji pracowników
- Plany rozwojowe i ich realizacja
- Funkcje oceny okresowej
- Metody ocen pracowniczych – bieżąca i okresowa
- Praca z pracownikiem i z zespołem
- Coaching, Mentoring
- Adaptacja nowego pracownika
Moduł 5. Delegowanie
- Delegowanie zadań – przekazywanie poleceń, precyzowanie zadań, wyrażanie opinii i oczekiwań
- Narzędzia delegowania i ich zastosowanie
- Delegowanie a kompetencje pracownika
- Poziomy delegowania
- Przekładanie celów i zadań postawionych przez przełożonego na podległy zespół
- Angażowanie zespołu w postawione cele i zadania
Moduł 6. Orientacja na klienta
- Klient – kto to jest?
- Jaki jest sens istnienia firmy?
- Kiedy klient jest zadowolony (a więc do nas wróci)?
- Czy każdy klient musi być zadowolony z naszej obsługi?
Moduł 7. Podejmowanie decyzji
- Warunki do budowania współpracy w zespole
- Interesy z perspektywy: organizacji, menedżera i zespołu
- Ustalanie reguł, ich przekazywanie i egzekwowanie
- Trudne decyzje
- Budowanie zaplecza dla niepopularnych decyzji
- Techniki rozmów menedżerskich – twardych i miękkich
Moduł 8. Dążenie do rezultatów
- Priorytety własne i otoczenia.
- Budowanie celów i zadań
- Angażowanie zespołu w cele i zadania
- Rozliczanie pracownika z wykonania zadań
- Monitoring i kontrola realizacji celów
Moduł 9. Motywowanie
- Zrozumienie ludzkiej natury podstawą motywacji
- Spójrz na motywowanie jako proces
- Motywowanie wewnętrzne i zewnętrzne koncepcja samodeterminacji Decciego i Ryan’a
- Motywowanie zespołu a motywowanie jednostki
- Motywowanie pozafinansowe
Moduł 10. Myślenie strategiczne
- Czy w obecnej sytuacji rynkowej (rynek turbulentny) potrzebujemy strategii?
- Proces budowania strategii
- Strategia a działanie operacyjne
- Pożytki z komunikowania strategii podwładnym i otoczeniu
Prowadzący
Jan Wasilewski
Konsultant, mentor, coach, trener biznesu, Wykwalifikowany menedżer, członek Rady Nadzorczej,
Zobacz więcej